K-I-S-S-I-N-G
Chim↑ Pom
26 September – 19 December 2011
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Tokyo Art Beat | Glass | Tokyo Art Tool | Japan Times | CNNgo
人は辛い現状に行き当たると、他人から愛や同情を求めるものです。
ダライ・ラマいわく同情とは:「相手が悩みから解放されるように願う心」です。
3月11日の震災以降多くの婚活サイトがその登録メンバー数の急増を記録し、あるウェディングサービス業者は福島支部の売り上げが50%増加した、と報じる朝日新聞の記事からも分かる通り、震災以降、多くの人が自分の現状に不安を覚え、周りに愛と同情を求めています。
本展示はこのような、今人々が感じている「不安」や「寂しさ」をテーマとしています。
前々からChim↑Pomは、日本社会にアートで直接的に介入することをその手法としてきましたが、震災以降、グループの持ち味である大胆さをより一層増したかのように見えます。彼らによる、JR渋谷駅の岡本太郎の壁画に新たにキャンバスを付け加えるパフォーマンスは多くの人々の注目を集め、物議を醸し出し、そのうえ海外メディアでも大きく取り上げられました。
今回The Containerにて開催される「K-I-S-S-I-N-G」展は、その子供っぽい響きのタイトルとは裏腹に、至ってシリアスなテーマの元に構成されています。男女の顔の描かれた二つの電球が衝突し、割れ、最後は真っ暗になるビデオ作品「Kiss」、十字架にかけられた等身大のキリストにキスするエリイ(Chim↑Pomのメンバーの一人)の写真「King & Queen」、また、床に散乱する割れた電球を通して、震災後の電力不足を言及しつつ、人間の「寂しさ」や「脆さ」さらには「不安」を露にしています。
本展は、「無人島プロダクション」開催の「サヴァイヴァル・ダンス」と平行して開催されます。(「サヴァイヴァル・ダンス」は9月24日―10月15日、オープニングは9月24日の18:00-20:00に予定されております。)
東京で活動する6人組の日本人アーティスト・グループ。2005年に発足して以来、その政治色の強い作品により国内外の注目を集めてきた。今回の東京・渋谷駅における日本の福島原発問題に焦点を当てたゲリラ的アートパフォーマンス(2011年5月)は40,000人を超える観客を集めるとともに、国内メディアに大きく取り上げられた。
2010年3月には彼らの作品集が出版され、同年、アジア・アート賞にノミネートされ、またサンパウロ・ビエンナーレに日本代表として参加した。
彼らの社会介入型アートは支持者も多く、今後の国際的活躍が期待される。
その他の情報はこちらまで:www.chimpom.jp .
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The Dalai Lama defines compassion as “a mental attitude based on the wish for others to be free of their suffering,” and indeed since the disastrous events of 3 11 in Japan, many local match-making agencies reported a surge in membership while a wedding service company reported a 50% increase at their Fukushima branch, according to the Asahi Shimbun. It seems like crises make us want to be loved.
This angst and the search for closeness that evolved following the earthquake, tsunami and nuclear radiation leaks are the subject of a new installation by the Japanese collective Chim↑Pom at The Container.
Chim↑Pom are not novice at depicting through their art interventions and works their interest and concerns with life and society, and their socio-political approach, which defines their practice so comprehensively, has clearly intensified since 3 11. Their “addition” to the Taro Okamoto mural in Shibuya is rumored to have attracted tens of thousands of spectators and a frenzy of both local and international press. But Chim↑Pom’s criticism and efforts to encourage public discourse about the events are quite genuine, and not a one-off stunt in a public space. This is of course evident by a range of works they have produced since the disaster with a clear and persistent agenda to promote social change.
The new exhibition at The Container, entitled, K-I-S-S-I-N-G, with childish-charm, naivety and subversive humor, presenting a video piece, Kiss, as its focal point. Feelings of loneliness, fragility and angst are evoked by the installation, while also drawing a reference to the power outages experienced in Japan following the nuclear disaster. The installation also includes broken light bulbs and a photograph entitled, King & Queen. The photograph depicts Ellie, a member of the collective, in a sexually-charged pose kissing a nearly life-size statute of a crucified Jesus.
The exhibition at The Container is synchronized with an additional exhibition of Chim↑Pom at Mujin-To Production, entitled,Survival Dance. The exhibition at Mujin-To Production is running between 24 September – 15 October, with an opening reception on 24 September, 18:00-20:00.
Chim↑Pom is a six-member Japanese art collective based in Tokyo. The collective was officially launched in 2005 and has gathered both national and international recognition for its exploration of socio-political issues and its examination of the themes of life and death.
The controversial and interdisciplinary disposition of the collective regularly attracts both national and international press and their recent “guerilla” public intervention / action performance at Shibuya station (may 2011) in Tokyo, scrutinizing the Japanese nuclear disaster at the Fukushima plant, has attracted many visitors, and extensive national press coverage.
In March 2010, Chim↑Pom’s first art collection book was published. In the same year, they were the recipients of the Asia Art Award and featured in the São Paulo Art Biennale.
Chim↑Pom are rapidly becoming one of the most important forces in the local art scene, and recognized not only by art lovers, but also as an important social movement with a wide mainstream appeal.
Additional information about the collective is available at www.chimpom.jp (Japanese)
K-I-S-S-I-N-GChim↑ Pom.26 September – 19 December 2011
Opening reception: 26 September, 19:30-21:30
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