Anything But
LG Williams / Estate of LG Williams
6 June – 29 August 2011
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Time Out Tokyo | Tokyo Art Beat | Japan Times | Metropolis
LGウィリアムズ/エステート・オブ・LGウィリアムズの作品は、謎深い不確実性をもって美術とその歴史に疑問を投げかけます。「常識」をもう一度考え直すよう促しつつ、彼の皮肉のこもった常識はずれの作品は、私たちを見るもの理解するもの全てが疑わしい混乱した空間へと誘います。
今回のThe Container “Anything But”でウィリアムズは、色とりどりのマスキングテープを用いて抽象的なドローイングを作り出しています。初見、1950-60年代米国の抽象表現主義を彷彿させるものの、見る者の視覚を混乱させる重なり合う四角のイメージ群は、コンセプシャル・アートの哲学と思想を体現しています。
最近の彼の作品テーマは、文化・アイデンティティ・ジェンダーポリティクスから広がりを見せ、政治史、哲学史、経済史、美術史の中で忘れ去られた人々をとりあげています。長方形を山のように成形した“What The Fuck Rectangles #23”は経済学に触れつつ、「形象」「平面」「長方形」の区別を曖昧にさせた彼の十年前の作品にも関連しています。
LGウィリアムズは1969年カリフォルニア州シェーバーレイクに生まれ、旅をしつつ創作活動を続けています。カリフォルニア大学ディビス校にて美術学修士を取得後、カンザスシティアートインスティチュートより学士を取得。その後、カリフォルニア大学ディビス校、南カリフォルニア大学、カリフォルニアアートカレッジ、ハワイ大学などで美術および美術史を教えた経験を持っています。
また執筆活動も盛んで、Modern Painters, Juxtapoz, Artweek, Art Papers, Village Voice, San Francisco Chronicle, Tokyo Weekender Magazine, Honolulu Bulletin, Sacramento Bee, LA Weekly, Maui Weekly, SF Weekly, や The Bay Guardianなどで紹介されています。
彼の最も新しい著作「Drawing Upon Art: A Workbook for Gardner’s Art Through the Ages (Cengage Learning / Wadsworth Publishing)」は2009年3月に出版されました。
作家の他キュレーターとしても活躍し、サンフランシスコ国際アートフェアではワリー・ヘンドリックのワー・ルームを主催しました。
LGウィリアムズはアーティストとしても確立した地位を持ち、2011年ヴェネチア・ビエンナーレを筆頭に、エルバブエナ・センター・オブ・アーツ、デロザ・アート・プレザーブ、スーパーウィンドープロジェクト、ランスファングギャラリー、スティーブン・ウィルツギャラリー、ギャラリーサブバーシブ、ルサーンクンヅパノラマなど、国内外で幅広く展示され、また美術館やプライベートコレクションにも加えられています。サンフランシスコ・クロニクル誌の美術批評家ケネス・ベイカーは「ウィリアムズは絵画が再度本気で描かれるようになる可能性を保持したいのだ」と評しています。またスーパーウィンドープロジェクトで開催された彼の「In Abstensia」展は2011年3月にアートフォーラムで取り上げられました。
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Challenging common perceptions and the understandings of art and its history are the essence of much of LG Williams/Estate of LG Williams works. His conceptual pieces which often trigger mystery and ambiguity force us to reconsider familiar notions and mystify what we think we know already. Identified by a strong sense of irony and defying art conventions, Williams draws us into a fictitious existence where nothing you see or understand is actually what it is.
For his solo show at The Container, Anything But, Williams is creating a series of abstract drawings using painter’s tape in a range of colours. All square and overlapping, the layered images create a sense of depth and play on perspective, and while visually may be reminiscent of 1950-60’s American abstract expressionist works in first look, the works create corollaries for sometimes arcane literary, philosophical and historical conceptual art concepts.
Lately, Williams subject matter has expanded from cultural-identity-gender politics art to include forgotten figures from political, philosophical, and economic history as well as from forgotten artists from Artforum magazine. In “What The Fuck Rectangles #23”, he suggestively traces the lineage of economic theory by taping rectangles into a creviced rectangle, evoking something like a Mount Rectangle, which, in turn, creates a structural device that recalls his earlier use of rectangles from nearly a decade ago in which he blurred the traditional distinction between figure and ground and rectangle.
LG Williams was born in Shaver Lake, California in 1969 and lives and works on the road. He received his M.F.A from the University of California, Davis and B.A. from the Kansas City Art Institute. Williams has taught art, art history and art appreciation courses at the University of California-Davis, University of Southern California, California College of the Arts, and the University of Hawaii, to name a few. Author of many books and publications on art, art criticism, and poetry, Williams has appeared in Modern Painters, Juxtapoz, Artweek, Art Papers, Village Voice, San Francisco Chronicle, Tokyo Weekender Magazine, Honolulu Bulletin, Sacramento Bee, LA Weekly, Maui Weekly, SF Weekly, and The Bay Guardian. Williams’s most recent curatorial project was Wally Hedrick’s, War Room, at San Francisco International Art Fair.
His most recent book, Drawing Upon Art: A Workbook for Gardner’s Art Through the Ages (Cengage Learning / Wadsworth Publishing), was published in March 2009. LG Williams is also an established visual artist with an extensive national and international exhibition schedule. He has exhibited at various venues, among them The Internet Pavilion of La Biennale Di Venezia 2011, Yerba Buena Center for the Arts, di Rosa Art Preserve, Super Window Project, Lance Fung Gallery, Steven Wirtz Gallery, Gallery Subversive, and Lucerne Kuntzpanaorama. His artworks are featured in many important museums and private collections. According to Kenneth Baker, an art critic for the San Francisco Chronicle, “Williams wants to hold open a space in which painting
might resume in earnest.” Williams recent, In Abstentia, at Super Window Projects was reviewed in Artforum magazine in May 2011.
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