Even a man who is pure in heart

Even a man who is pure in heart

Jack McLean

 

12 March – 27 May 2018

 

Opening night reception: 12 March, 19:30 – 21:30

Reception includes a live performance by Jack McLean as Dr. Donald Death with Dominic Skelton

 

@ Jack McLean, Untitled, 2018. Oil-ink pen with watercolour pencil on paper, 297mm x 210mm.

 

トリカブトの花が咲き
秋の月が輝くとき
どんなに善良な心を持つ男も狼男になる。
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ユニバーサルスタジオ『狼男』(1941)より
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どんなに善良な心を持つ男でも、ジャック・マクレーンの描く絵にはむしばまれそうになるかもしれません。病的で流動的な世界に引き寄せられ、そこではハイヒールを履く男が猫に変身し、目が飛び出た少年は痩せた足の髭男に変態します。マクレーンの一連の新作では、サイケデリックなドラッグ体験を思わせるような、ひどく奇妙で無意味でありながらも意味をなす、ドライなユーモアとウィットに富んだ社会論評を特徴とする彼のシュールな世界にゆっくりと入り込むことになるでしょう。
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マクレーンの非常に比喩的で叙事詩的な大規模な風景画とは異なり、これらの紙やキャンバス上の小さな絵は、多くの人物や物が認識できるのにもかかわらず、抽象的なものです。ビオモーフィズム、生物を連想させる形態や幻想的なイメージは、ジョアン・ミロやジャン・アルプのようなシュールレアリスム後期の抽象的な作品を思い出させます。これらの絵画は記憶や主観的な知覚によって引き起こされた幻覚の状態を表しているようであり、マクレーンはそれらを支配する無敗の主権者です。源が何であれ、彼の構想は空間と間隔の優れたデザインのセンスによって組み立てられています。マクレーンは、オートマティズム(自動記述)や意識の流れのような抽象的なシュールレアリスムのテクニックを借りて、ルールがないファンタジーの環境を作り出しています。
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今回の作品は任意の方向から見ることが可能である複雑な組み立てであり、液体のような流動性を持ちます。悪夢のような絵の隣には、奇妙で愚かな人物がいたり、お互いが影響し合って、紙やキャンバスの境界を超え、無限に見える小さな世界を形成します。これらの絵は大胆で、子供が描く絵のような印象を与え、強いヴィジュアル的プレイやだまし絵も潜んでいます。ネガティブスペイス(対象物の周りにある空間)が、ポジティブスペース(メインの空間)になり、一見すべての隅が異なる方向から見た場合、別のキャラクターのディテールになります。すべてのドローイングはモノクロで、ほとんどが白黒ですが、いくつかは大胆で子供が使うような色で不条理を増しています。
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Even a man who is pure in heart「どんなに善良な心を持つ男でも」は The Container でのジャック・マクレーンの3回目のソロショーであり、2010年から2014年にかけて好評を博した大きなキャンバス作品からの進化を表しています。新しい絵には、以前にも登場した、ビキニ姿の肥満でグロテスクな女性、クロスドレッサー、変形した子供、ハゲた男性なども新しいコンポジションや新しい “気分”で彩られながらもマクレーンの作品であることが明確に分かります。これらのドローイングに付随して、展示スペースを2つに分割し、絵に表現されたオブジェが展示されている大きな透明ビニールシートである彫刻は、遊び心と色を加え、観客の視聴体験を豊かにします。
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これらの新作は、アーティストとしての30年のキャリアを代表するような様々な要素やテーマを引き出し、古いアイデアや新しいアイデア、おなじみのキャラクターやサイトを織り交ぜ、今までパフォーマンスアートで演じたいくつかの人格を思い出させる新しい内容と新鮮な構成です。Even a man who is pure in heart「どんなに善良な心を持つ男でも」のオープニング・ナイトでは、マクレーンが展覧会に基づいて、彼の新しい人格であるドクター・ドナルド・デスとして新たなアートパフォーマンスを演じます。

 

 

Even a man who is pure in heart
And says his prayers by night
May become a wolf when the wolfsbane blooms
And the autumn moon is bright

From The Wolf Man (1941), Universal Studios

 

Even a man who is pure in heart may be tempted to be subverted by Jack McLean’s new drawings. Wittingly drawn into a morbid liquid-like universe, where a stiletto-heeled man is metamorphosed into a cat, and a boy with popping eyes is transformed into a skinny-legged bearded man. It is easy to get lost in these new series of drawings by McLean, to slowly delve into his surreal world, characterized by his dry humour and witty social commentary, in compositions that bring to mind a psychedelic drug experience, where everything makes sense despite being terribly bizarre and nonsensical.

Unlike McLean’s vast narrative large-scale landscape drawings, which are highly figurative and epic, these smaller drawings, on paper and canvas, are abstract in their nature, in spite of the many recognisable figures and objects. The biomorphic disposition of the characters, and the fantasy-like imagery, brings to mind the works of the abstract surrealists during late Surrealism, such as Juan Miro and Jean Arp. The drawings seem to suggest a state of hallucination, provoked by memory or a subjective perception, where McLean reigns and is the undisputed sovereign. Whatever the source is, his conception is assembled by an infallible sense of design, of space and interval, into a strange formal harmony. McLean also borrows, inadvertently, the abstract surrealists’ techniques, such as automatism and stream of consciousness, to produce these fantastic environments, devoid of rules and structure.

The drawings possess complex compositions that are possible to view from any direction and a liquid-like fluidity. Nightmare-ish imagery is adjacent to quirky and silly characters, pouring into each other, to form little universes that seem infinite, and that extend well beyond the borders of the paper or canvas. The appearance of the drawings is bold, almost childlike, with a strong visual play and optical illusions—every negative space turns into positive, every nook in the surface is a detail for another character if the drawing is viewed from a different orientation. The drawings are all monochromatic, mostly black on white, but some, shaded in bold childlike colours, enhancing the absurdity of the characters.

Even a man who is pure in heart is Jack McLean’s third solo show at The Container, and marks a new evolution of his well-received large canvases from 2010-2014. The new drawings, nevertheless, still feature some of McLean’s familiar and recognisable old characters and themes—overweight and grotesque women in bikinis, cross-dressers, deformed children, and bald-headed men—dressed in new compositions and a new “feel”, but undoubtedly distinguished as his work. Accompanying the drawings, is also a sculptural piece, a large translucent vinyl sheet that divides the exhibition space in two and showcases found objects that are represented in the drawings. The sculpture adds playfulness and colour to the exhibited drawings and enriches the viewing experience of the spectators.

As typified by his 30 years career as an artist, these new drawings and sculptural piece draw different elements and themes from McLean’s career, weaving together old and new ideas, familiar characters and sites, and recall some of his performance art personas—all wrapped up in a new context and fresh compositions. Even a man who is pure in heart also features a new performance art act, showcasing his performance character Dr. Donald Death in a narrative performance that contextualises the exhibition and will be performed at The Container during the opening reception for the exhibition.