A Blot on the Landscape
片岡純也 / 岩竹 理恵
Junya Kataoka / Rie Iwatake
29 May – 3 July, 2017
Opening night reception + launch of publication: 29 May, 19:30 – 21:30
若き日本人アーティストデュオの岩竹理恵と片岡純也が作り出す世界は曖昧さに 満ちています。それらはシンプルなかたちだが独特な視点で注意深く入念に作り込まれて います。彼らのインスタレーション作品に触れたとたん、彼らの独特な解釈や連想にあふ れた新しい世界へと誘われます。ふたりの素晴らしい才能は日常的な物を再解釈しそれら を理解するための新しい方法を作ることです。
岩竹と片岡によるシンプルな技術と装置の魅力はメディア・アーティストとして 世界的に評価されましたが、彼らは最先端のテクノロジーを使うことには興味がありませ ん。彼らの取り組み方は謙虚で抒情的であり、電球・紙・地図・ポストカード・セロテー プ等の身の回りにありふれた物の再考察をし、それらに新しい文脈をもたせます。彼らの インスタレーション作品は回り続けている物が多いが、それらは機械的な作品にもかかわ らず有機的なかたちを留めようとしています。平面作品やミクストメディアの作品では他 に比べることのできない彼らの独特な雰囲気を漂わせています。岩竹と片岡はアーティス トというよりも視覚的詩人といえるでしょう。 ふたりのインスタレーション作品を見ていると、入念に組み合わされた装置とイ メージの関係に驚きます。丁寧に作られたイメージの細部には、伝統的な日本美術に特有 の緻密で繊細で潔いシンプルさが見られます。優雅で細やかな感受性に響く作品は三次元 の視覚的な詩を作り出しています。彼らは日常的な物を注意深く観察しそれぞれの特徴や 内包する構造に注目し、その物が本来持つ機能や社会的な意味を取り除きます。岩竹と片 岡は身の回りにある物を再発見し作品化します。 このたび The Container では、岩竹と片岡による展覧会「A Blot on the Landscape (景色のにじみ)」を開催します。鑑賞者を不思議な景色で別の世界へ誘い出し、直感的に好 奇心を引き起こし、そして入念に作られた物語へと導きます。本展覧会は、片岡の「Ghost in the Sellotape (2015)」と岩竹の「Bodyscape(2015-2017)」により構成されています。 セロテープの表面を投影する作品「Ghost in the Sellotape」は東アジアで広く紹 介されており、2017 年 3 月に香港アートセンター主催による the 22nd ifva Festival and Awards にてメディアアート部門の金賞を受賞しました。この作品では、セロテープの表面 に見られる気泡に焦点を当て、レンズを通し LED により投影されています。セロテープは モーターによってゆっくりと巻き取られて動いてゆき、投影された像は刻々と変化してゆ きます。それは月のような惑星を連想させ、気泡は惑星の景色であるクレーターのように 見えます。 「Ghost in the Sellotape」と並べて、岩竹理恵によるコラージュ作品、主に「Bodyscape」 シリーズを展示します。Bodyscape シリーズは春画を使ってコラージュさ れています。岩竹の抽象的なコラージュは、身体の一部が見えているにもかかわらず無人 島の描写のようなシュールな景色を作り出しています。彼女の他の作品と同様にこのコラ ージュ作品は非常にグラフィカルであり、おそらくダイアグラムやリフレクションと共通 するところがあります。これは片岡の投影作品と共鳴して、投影像から浮かび上がる景色 を思わせる有機的なつながりを暗示しています。 ふたつの作品のあいだには妙な緊張感があります。そこには変化し続ける不可解 な空気が漂っています。鑑賞者は全てのイメージの糸を手繰り寄せてゆきます。そして平 面作品と投影作品の関係を明らかにする物語を織り上げるでしょう。そこには別の視点か ら呼び起こされたある種の自然現象の可能性を示唆しています。 The Container での岩竹と片岡の展覧会はメディアの新しい可能性を展開してい ます。鑑賞者は身の回りにある見慣れた物やイメージを再解釈し新しい景色が広がるでし ょう。 |
The world of the young Japanese artist duo Rie Iwatake and Junya Kataoka is full of ambiguities. They carefully construct elaborate, yet simple, environments, unique in their subjectivity and power of immersion. When entering any of their installations, one is instantly transported to a new world—full of associations and personal interpretations of commonplace objects and imagery. Indeed, the duo’s finest talent is to reinterpret daily life objects and visuals, and give birth to a new method of understanding them.
Iwatake’s and Kataoka’s fascination with mechanism and simple technologies earned them a worldwide reputation as technology and media artists; though, they are not interested in producing state-of-the-art installations, as one may expect. Their approach is humble and lyrical, focusing on reexamination of familiar objects and visuals—light bulbs, LED lights, paper, maps, postcards, and sellotape, for example—but re-contextualizing them to take on a new meaning. Although many of their installations are mechanized in one way or another, often with a repeated circular motion, they always manage to remain very organic. The works, on paper or in mixed-media, create a unique atmosphere. An air that is inimitable and distinctive in the way the artists articulate spaces. More than artists, Iwatake and Kataoka, are visual poets. While viewing the duo’s installations, it is hard not to be touched by the carefully assembled relationships between the objects and the images that are staged. There is a beautiful attention to detail and visual attentiveness that is so typical of Japanese culture and art: subtle, delicate, and inspiringly simple. Their objects correspond with elegance and meticulous sensitivity, to forge a three-dimensional intermedia visual poem. They carefully observe daily life articles and focus on their individual characteristics and internal structure, detaching them from their original function or the way they are socially perceived. Iwatake and Kataoka orchestrate the rediscovery of the known and the familiar. A Blot on the Landscape, the duo’s installation at The Container, creates an otherwordly experience. It transforms the viewers to a different environment, where the landscape is unfamiliar and curious. It instinctively triggers an inquisitive stance, and encourages the viewers to fabricate a narrative to accompany the carefully constructed setting. The exhibition showcases two bodies of work: Kataoka’s Ghost in the Sellotape (2015) and some of Iwatake’s Bodyscape collages (2015-2017). Ghost in the Sellotape, an LED projector, illuminating a strip of sellotape rotating on a motor, has been shown extensively in Asia and received the Media Art Gold Award at the 22nd ifva Festival and Awards (Incubator for Film and Visual Media in Asia, organised by Hong Kong Arts Centre). The sculptural installation draws attention to air bubbles, trapped between two layers of clear sellotape strips, projected through the circular lens of an LED projector. The tape is slowly rotating on a simply mounted motor, passing through the lens to produce a changing landscape, with the occasional “ghost”. The projection’s resemblance to footage of the surface of a planet, similar to the moon, is uncanny, especially with the interventions of the ghosts, or air bubbles, that look a lot like craters on a planetary landscape. Juxtaposed with the projection, I have selected a range of Rie Iwatake’s collages, mostly from her series Bodyscape. This series of collages makes use of ‘shunga’ prints (a term used in Japanese to describe erotic art, mainly of Ukiyo-e prints from the Edo period, where images of daily life and sexuality are common). Iwatake’s abstract collages create surreal landscapes, depictions of a no man land, despite the body parts that are visible in some of the works. The collages, like much of the work of Iwatake, are very graphic, resembling perhaps diagrams or reflections. They delightfully contrast the moving projection of Kataoka, and hint of an organic connection—perhaps a close up view of the landscapes lifted from the projection. The relationship between the two bodies of works creates a subtle tension. There is an air of mystery, a sense of an ongoing investigation, a study. The viewers are there to piece all of the images together, thread a link. At once, spectators feel compelled to weave a narrative to elucidate the connection between the two-dimensional pieces and projection, alluding to some sort of a natural phenomenon from a different world. Iwatake’s and Kataoka’s installation at The Container displays new possibilities of media use. It forces viewers to reexamine their association with familiar imagery and objects to convey new meanings, and indeed, to create a new world.
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